El còmic i la premsa

Tintín, un exemple de l'ofici de periodista

Entrevistem al professor de la Universitat Abat Oliva i de la UAB José Manuel Silva, autor d'una tesi sobre Tintín i el paper dels mitjans de comunicació en aquest còmic.

Gabriel Figueredo

Catalunya |

Avui a La Brúixola hem parlat amb José Manuel Silva, periodista, advocat doctor en comunicació social i professor a la Universitat Abat Oliba i a la UAB. Silva en la seva tesi doctoral analitza l'obra de Tintín des d'una perspectiva poc usual, ho fa des d'un punt de vista d'anàlisi periodística amb la intenció de veure la relació entre el món del periodisme i aquest famós còmic.

Silva ens explica que el món del periodisme està molt present a l'obra, fins i tot explica que "la primera vinyeta ja és un retall periodístic". A través dels còmics d'Hergé "Tintín deixa d'exercir com a reporter i els mitjans cada con tenen més importància" una realitat que passa segons Silva perquè "els mitjans es converteixen en un personatge més", un "personatge" que "al final del relat genera desinformació i soroll".

Tintín va marcar una època i molts dels propis còmics "es van convertir en reportatges d'on viatjava". Una obra que es va avançar fins i tot a grans esdeveniments històrics com l'arribada a la Lluna o a l'arribada de la televisió en color. Sense cap dubte 'Les aventures de Tintín' van marcar el còmic, un gènere que explica Silva "viu un moment dolç però en el públic adult".